Articles

Ondergeschoven kindje

In Fotografie, Natuur, Taal, Vertelsels, Vlinders & nachtvlinders on 3 mei 2014 by Marjolein Stam getagged: , , , , , , , , , , , , , , ,

Bonte bessenvlinder?

Mijn blog lijkt onderhand een ondergeschoven kindje; ik krijg telkens niet de juiste woorden uit het toetsenbord.
Het wordt wel hoog tijd voor een nieuw stukje: het vlinderseizoen is alweer aangebroken en daarmee ook het seizoen van de ‘motjes’. Motjes, ook bekend als nachtvlinders of macro’s (samen met een grote groep microvlinders), zijn de afgelopen jaren bij een groter publiek populair geworden. Daardoor ebt het scheldwoord ‘mot’ gelukkig geleidelijk aan weg en krijgen macro’s de aandacht die ze verdienen. Er zijn zo veel verschillende families met zo veel schoonheden dat het hoog tijd werd dat deze groep positief in de belangstelling komt! De naam ‘nachtvlinders’ is wel wat onduidelijk; veel van deze vlindertjes zie je ook overdag. Daarom hanteer ik liever de naam ‘macro’ als tegenhanger voor de nog kleinere micro-vlindertjes.

Bij ‘onze’ Vlindervereniging Friesland wordt er veel genachtvlinderd door de leden: zij lokken macro’s en micro’s met een lichtval, met stropen (er wordt een voor vlinders aantrekkelijke substantie op een boom gesmeerd) of met een laken en speciale lamp. Dat is allemaal niet zo eenvoudig als het lijkt: er moeten aggregaten zijn om de lampen brandend te houden en het moet relatief windstil zijn zodat het laken optimaal gespannen kan worden.
Vorig jaar juli beleefden we na een geslaagde middagexcursie een prachtige zomeravond aan de Linde en zat ik bij het laken van Gerrit Tuinstra, die als een acrobaat met zijn net de vlinders van de struiken plukte, ze razendsnel op naam bracht en ze op het laken zette. Ik schreef er al terloops over in het blog ‘Fata Morgana’.
Overigens noem ik Gerrit zonder andere leden tekort te willen doen; hij helpt me met het determineren van welke soorten er allemaal op mijn blauwe lamp afkwamen (en hopelijk weer af gaan komen), vrijwel iedereen heeft enorm veel kennis!

Ook de Vlinderstichting besteedt veel aandacht aan macro’s. Er wordt een nieuwe uitgebreide nachtvlindergids samengesteld en bovendien hebben ze het interessante boekje ‘Nachtvlinders belicht’ uitgebracht. Uit het onderzoek dat in het kader van dit boekje werd verricht, bleek dat ook de nachtvlinderstand hard achteruit gehold is in de afgelopen 40 jaren. Datzelfde is het geval met de dagvlinders; milieu- en klimaatinvloeden, veranderd natuurbeleid en zelfs verlichting hebben invloed op al dan niet met uitsterven bedreigde soorten. In het boekje is een Voorlopige Rode Lijst voor nachtvlindermacro’s samengesteld en de uitslagen zijn schrikbarend. Boekje en onderzoek werden door één van de onderzoekers toegelicht tijdens onze voorjaarsvergadering.

Als ik dat op zo’n avond allemaal aanhoor, voel ik me een leek te midden van al die mensen met zo veel specifieke kennis. Ik weet zo weinig, ken relatief weinig macro’s ‘uit het hoofd’, kan geen rups determineren zonder de groepsleden en weet helemaal niets van microvlinders (Lepideptora). Maar ik ben wel leergierig en nieuwsgierig, ik wil al die pracht vastleggen, fotograferen en op naam brengen, zoals dat ook met de dagvlinders gebeurt. Die ken ik intussen wél bijna allemaal uit mijn hoofd, dus dat moet – zelfs met de enorm uitgebreide families van bijvoorbeeld uilen en spanners – ook lukken. En dan wil ik de libellen natuurlijk ook niet tekortdoen 😉

Al met al kijk ik weer erg uit naar de excursies en bovendien naar wat er allemaal op mijn blauwe lamp afkomt. Dat ding van twee euro van een Kruidvat-actie, bedoeld om muggen aan te trekken en te doden, lokt als bonus de mooiste vlindertjes naar mijn ramen.
Ik zal ongetwijfeld weer te kijk staan als ik gewapend met zaklamp en camera op de gekste tijden in het donker naar buiten stap om mijn gasten vast te leggen, maar dat kan me niet schelen. Ik heb geen twee- tot driehonderd euro voor een lichtval of een goede lamp, maar gelukkig schenkt mijn blauwe lampje mij heel veel voldoening.

De ondergeschoven kindjes mogen in de schijnwerpers: zij zijn het meer dan waard!

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

8 Reacties to “Ondergeschoven kindje”

  1. Mooi verhaal. Waar komen de benamen eigenlijk vandaan? Spikkelspanner, uil, tijger, etc.? Ik herinner me dat ik als kind een beetje bang was van een donkere mot die men bij ons ‘huismoeder’ noemde, bizarre naam …

    • Dank je wel, Christ’l.
      De huismoeder is inderdaad een wat grotere macro. Er zijn er met nog veel bizarder namen; toevallig bedacht ik gisteren dat ik daar ook eens over kan schrijven.
      Meestal kun je nog wel ergens aan zien waar de naam vandaan komt; zo zie je bij de foto van de witte tijger de geel-zwarte strepen op het lijf. Bij het kameeltje, de dromedaris en de doodshoofdvlinder zie je de herkomst van de naam ook. Veel van die benamingen zijn vermoedelijk in de volksmond ontstaan, maar de spanners, uilen, spinners e.d., dat zijn familienamen, dus de groep waartoe de macro’s behoren. De spanner doet zijn naam eer aan, anderen minder. Ik zou er verder in moeten duiken om dat te verklaren, maar op (o.a.) http://www.vlindernet.nl vind je veel informatie.
      De huismoeder (en de dwerghuismoeder) heten echt zo, de huismoeder is inderdaad een grotere macro. Er zijn ook weeskinderen in verschillende kleuren, daar moet ik altijd aan denken als ik de huismoeder zie 🙂 Alsof zij wel voor de weeskinderen kan zorgen. Ik geloof niet eens dat ze tot dezelfde familie behoren!

      Nogmaals dank voor je reactie en nog een fijne avond!

  2. een beetje te snel geweest, moet natuurlijk’ benamingen’ zijn

  3. Ik wens je veel mooie exemplaren op je blauwe lamp, Marjolein!!

Geef een reactie

