Articles

Vleugellam

In Fotografie, Natuur, Persoonlijks, Qualen, Simpel schrijfwerk, Vogels on 24 september 2012 by Marjolein Stam getagged: , , , , , , , , , ,

Jaren geleden, tijdens de enige vakantie die ik ooit in Frankrijk doorbracht, zat er midden op een landweg een vleugellamme groene specht. We stapten uit de auto en de specht liet zich van dichtbij bewonderen en fotograferen. Pas toen we hem op wilden pakken om te kijken wat het dier mankeerde, vloog het moeizaam weg. Ik ben het nooit vergeten: zo’n wilde schoonheid, zo’n kwetsbare vogel, die niet weg kon vliegen toen de vijand naderde en ver boven zijn krachten moest gaan om ons toch te ontvluchten … Het arme dier.

ImageIets soortgelijks gebeurde een paar jaar geleden tijdens een vakantie in Sauerland, waar een boomklevertje kennelijk tegen de afscherming van het terras was gevlogen en daarna versuft op de tafel zat. Zo’n klein vogeltje met enorme, krachtige poten, een vogeltje dat zich nooit van zó dichtbij zou laten zien, gaf al z’n geheimen prijs! Dat ik toen toch niet de perfecte foto kon maken, heeft me lang dwarsgezeten. Maar waar klaag ik over; ik heb een serie ‘goede’ foto’s, die weliswaar niet overal voldoende scherpte hebben, maar die wel het vogeltje in alle schoonheid en tot in detail laten zien, tot een opgewaaid veertje aan toe.

Omdat ik nogal van de perfectie ben, vergeet ik soms dat een vogel of vlinder niet de perfecte afstand houdt of niet perfect stil blijft zitten voor mij; het is nu eenmaal geen afgericht diertje. Bovendien blijft het mensenwerk met de beperkingen die mijn camera heeft: ik heb weliswaar mooie lenzen, maar ik heb geen toeters waarmee ik een halve kilometer verderop scherp en duidelijk een vogeltje kan spotten dat een vuiltje uit z’n neusgat peutert. Ik ben wel heel trots op de foto van de klepperende ooievaar die ik in ons Aquazoo-dierenpark heb kunnen nemen, en ik genoot enorm van het fotograferen van de roofvogels in een dierenpark in Sauerland en ook van de resultaten van die serie. Door hun relatieve vrijheid kon je ze zo dicht naderen dat je alle details kon zien en deze in Imageclose-ups kon vastleggen. Ook als zij tijdens de show hun kunstjes uitvoerden, leken zij volkomen vrij rond te vliegen in die prachtige omgeving. Maar ze waren wél gekortwiekt – onzichtbaar vleugellam doordat een veer strategisch ingekort was en zij niet te ver konden vliegen. Bovendien waren zij voor hun eten en zelfs voor hun ‘vrijheid’ afhankelijk van mensen; zij werden aan de ketting gevoerd of kregen een dood kuiken als beloning voor hun vliegkunsten. Die beloning was zoveel waard dat een rode wouw, die blijkbaar ook wel een pootje mee wilde pikken, ook duikvluchten maakte voor het grote publiek. Maar de wouw niet naar de valkenier voor zijn beloning, daarvoor was hij te zeer écht wild. Gelukkig maar.

De foto’s van de ooievaar en van die roofvogels zijn erg mooi geworden doordat ik zo dichtbij kon komen. In de vrije natuur komt dat maar zelden voor – je komt hooguit een verdwaasd klein bolletje veertjes tegen nadat het ergens tegenaan is gevlogen, met angst in de ogen omdat het niet meteen kan vluchten. Angst voor de grootste vijand: de mens. Het diertje moet bijkomen voordat het weer weg kan vliegen en langs boomstammen kan scharrelen en het moet de tijd krijgen zich te herstellen. Toch ging onze behoefte om foto’s van deze zeldzaamheid te maken voor en ook ik negeerde de angst, al raakte ik het diertje niet aan.

De afgelopen weken was ikzelf ook weer vleugellam; mijn slechte arm en schouder deden zoveel pijn dat ik als een verdwaasd vogeltje op de bank hing en niets kon. Mijn angst manifesteert zich bij de dokter in de witte jas, die altijd weer een andere diagnose heeft dan alle diagnoses die ik al kreeg … Ik word voor de zoveelste keer met een nieuw kluitje het riet in gestuurd.
Het geeft een gevoel van saamhorigheid met zo’n weerloos vogeltje. Alleen transformeer ik me in mijn angst tot een boos pikkende kraai in plaats van mijn weerloosheid te tonen en werk ik mezelf daarmee in de nesten. Terwijl ik juist uit die nesten wil en verder wil, vleugellam of niet!
Ach, laat ik het voorbeeld van de gewonde vogels maar volgen en mijn tijd nemen om bij te komen. Met gepaste afstand tot de mens in de witte jas.
Image

Geef een reactie

