Articles

Hoofd-zaken

In Persoonlijks, Taal on 29 maart 2012 by Marjolein Stam getagged: , , , , , , , , , ,

Mijn vorige bericht dateert nog van 2011, terwijl we al een paar weken van de lentezon genieten. Een kwartaal is zomaar verstreken. Hoogste tijd om te bloggen! Toen ik begon te schrijven, wilde ik wekelijks een bericht plaatsen, maar al snel lukte dat niet door tijd- en/of energiegebrek. Dat is de afgelopen maanden ook het geval geweest.
Maar nu was er nog een extra reden: ik leer een nieuwe taal. Dat blijkt erg intensief, ondanks het feit dat lessen en afstand samen nog geen 2 uur per week bedragen.

Vroeger kwamen vooral talen mij vrij gemakkelijk aanwaaien en waren er alleen wat (reken-)vakken die meer moeite vereisten. Zelfs na mijn 40e, toen ik mijn hbo-opleiding startte met de opleiding tot medisch secretaresse, hoefde ik niet echt te blokken. Ik deed het wel: ik vond het doorgronden van het potjeslatijn (dat uit een combinatie van Grieks en Latijn bestaat) fascinerend en ploos het helemaal uit. Ik leerde me helemaal suf en onthield elk woord, elke term.

Mijn kennis van het Duits bleek nogal weggezakt te zijn, dat moest met inslijpbriefjes opgehaald worden. Het was telkens weer grappig: als bezoekers het toilet bezochten, kwamen ze steevast rijtjes opdreunend terug. Zij kenden ze nog. Zij wel … Mij kostte het moeite: al op de middelbare school koos ik bij het rijtje 3e OF 4e naamval steevast verkeerd en 27 jaar later bleek het opnieuw een probleem dat maanden voortduurde totdat een kennis het op een voor mij logische manier uit wist te leggen, waardoor de kwartjes eindelijk vielen en ik ruimte kreeg voor nieuwe kennis. Dat is wel aardig gelukt: ik spreek inmiddels vloeiend Duits.

Naast studie en een fulltime baan deed ik (in de trein) een schriftelijke cursus Frysk foar Hollanders. Een lastige taal door niet-consequente overeenkomsten met zowel het Duits als het Engels. Rinkelend vlogen er dan ook Franse en zelfs Spaanse laatjes in mijn hoofd open om maar grip op deze ingewikkelde taal te krijgen. Door veel oefenen, leren en friestalige boeken lezen is het binnen een half jaar gelukt: ik slaagde en kan officieel Frysk lèze, skriuwe en begripe. Nu, na ruim 10 jaar hier, kan ik het ek wol yn bitsje prate.
Eenmaal in Leeuwarden wonend bleek overigens dat Leeuwarders absoluut geen Friezen zijn en ook weigeren Fries te spreken. Zij spreken ‘Liwwaddes’, een wat zeurderig klinkend dialect met uitdrukkingen als ‘suh-en-suh’ en ‘ah juh, net so seure, juh!’. Ook dit taaltje ken ik intussen wel.

En nu leer ik Bahasa Indonesia en zoals gezegd, vind ik dat erg moeilijk. Er zijn – op wat oude Maleise woorden na – geen overeenkomsten met ons bekende talen. Ik krijg er nog steeds heel moeizaam grip op, dus de inslijpbriefjes hangen weer en ik schrijf keer op keer weer rijtjes woorden uit. Maar als ik dan eindelijk de dagen van de week ken, ben ik de telwoorden weer vergeten en vice versa. Alles wat ik ooit aan Maleis in boeken en tv-series oppikte, van Couperus of van Hella Haase, is veranderd. De taal is hervormd nadat wij Belanda’s eindelijk noodgedwongen repatrieerden en dat is natuurlijk volkomen terecht. De Indonesiërs maakten hun eigen keuzes en ondanks dat je in de beroepen het Belanda nog terugvindt, is het verder goeddeels verdwenen. De heilige waringin heet nu een beringin en is alleen heilig bij de keratons, de paleizen van de oude Javaanse adel.

“Wat heb je er aan om Indonesisch te leren?” vraagt mijn moeder. Het antwoord is simpel: ik wil een telefoongesprek met mijn voormalige gaste Yuli kunnen voeren – haar beperkte Engels werkt alleen als we elkaar kunnen zien en met handen en voeten kunnen praten. Ik mis deze familie en in de kille wintermaanden had ik heimwee naar dat land dat mij al vanaf mijn kindertijd fascineert. Elk woord van deze taal brengt mij even terug naar spannende verhalen en de heerlijke tijd toen moeder en dochter bij mij waren. Naar mata hari, het oog van de dag: de zon, die ik moeilijk kan missen – ik ben geen wintermens.

Om me deze moeilijke taal eigen te maken, moeten de laatjes met andere talen dicht blijven. Want om een ster opeens ‘estrella’ te noemen doordat ik ooit een zomercursus Spaans deed, is natuurlijk waanzin. Toch gebeurt het en ik vermoed dat het bij mij inherent is aan het zoeken naar bekende woorden of zinsconstructies.
Hoe moeilijk deze taal ook is, mijn hersens worden ondanks enige slijtage, weer geprikkeld om te leren, me weer verder te ontwikkelen. En wat is er mooier dan zo de winter met zijn grauwe maanden door te komen? We gaan nog een week of 7 door met de lessen en ik studeer deze dagen buiten, in het zonnetje.

Een kwar-taal is voorbijgegaan sinds mijn vorige blog. Het is lente geworden, ook in mijn hoofd.

2 Reacties to “Hoofd-zaken”

  1. Heerlijk, eindelijk weer een verhaal van je te lezen. Je schrijft zo lekker vlot dat alleen daarom het al een feestje is om je verhalen te lezen. Neem daarnaast de vaak interessante inhoud en je snapt waarom ik het ontbreken van je verhalen de laatste maanden zo miste!
    Nu krijg ik ineens ook het voorjaar in het hoofd. Een taal ga ik niet leren, of het moet Duits zijn. Dat is bij mij zo diep weggezakt in mijn herinneringen. Ik denk dat ik de snoeischaar pak en fluitend de wildernis in mijn tuin te lijf ga. Dank je voor de oppepper!!
    Groetjes van Franka

    • Jee, Franka, ik ben er stil van! Dank je wel voor je complimenten! De oppepper ging vanzelf onder invloed van de zon 😉
      Ik weet niet wie mijn blogs leest, ik weet alleen dat er vaak op misofonie gezocht wordt, terwijl ikzelf het veel leuker vind om over de natuur te schrijven dan over zo’n aandoening …
      Niet dat die geen aandacht behoeft, maar ik ben meer dan alleen dat.

      Dank je wel. Je commentaar motiveert en stimuleert mij weer om snel weer een nieuwe blog te schrijven 🙂
      Veel succes in je tuin en geniet ervan als er bolletjes en bloemen opkomen.

      Veel plezier en groetjes terug,
      Marjolein

Geef een reactie

