Articles

Ontvrienden

In Persoonlijks, Politiek, Taal, Woordspelingen on 15 november 2010 by Marjolein Stam getagged: , , , ,

Hyven is hot. Niet alleen pubers maken gebruik van Hyves, ook volwassen mensen hebben hun eigen Hyves-pagina met daarop allerlei al dan niet voor het publiek zichtbare gegevens. Ik heb dat nooit begrepen, het hele Hyves-concept niet. Ik vind het ongelooflijk kinderlijk: je kunt mensen ‘ontvrienden’ en je kunt iemand ‘respect’ sturen. Dat wordt dan ook om de meest uiteenlopende redenen gedaan.
Respect, was dat vroeger niet iets wat je moest verdienen? Je moest je wel op een bijzondere manier onderscheiden van anderen om gerespecteerd te worden. Dat is nu niet meer het geval; met één muisklik toon je iemand ‘respect’. Met hetzelfde gemak kun je iemand ‘ontvrienden’. Alsof virtuele vrienden, die je nauwelijks kent, de naam ‘vriend’ verdienen …

Nu heb ik zelf ook virtuele vrienden, maar ik weet door frequent e-mailcontact of door hun foto’s wél wat meer van hen dan het in mijn ogen zo oppervlakkige Hyves. Zo heb ik een Flickr-fotovriendin uit Schotland, met wie ik via e-mail veel lief en leed heb gedeeld en die mij eens belde, zodat wij beiden een stem bij onze avatars kenden. Dat is in mijn beleving toch een ander soort vriendschap dan die op Hyves, waar normen en waarden oppervlakkig zijn. Waar gevaar op onverwachte plaatsen loert, waar kinderen een gemakkelijke prooi voor misbruikers zijn. Iedereen kan zich als iemand anders voordoen en het is niet zo moeilijk een jong meisje het hoofd op hol te jagen of een hetze tegen een klasgenoot te voeren.

Naast oppervlakkig vind ik dit ‘sociale’ medium dus ook gevaarlijk. Net zo gevaarlijk als de geblondeerde politicus wiens hersenen door veelvuldig gebruik van waterstofperoxide geïnfiltreerd lijken met enig breinrot – dit gezien zijn hetze tegen de ‘islamisering van ons blanke Nederland’ (en de rest van de wereld).
Dat je haarverf moet fixeren weet vrijwel iedereen, maar dat zijn fixatie zich profileert in haat jegens alles wat naar moslims riekt, lijkt een gevaarlijke bijkomstigheid van veelvuldig gebruik van blonderingscrèmes.
De uitdrukking ‘dom blondje’ komt daardoor in een geheel nieuw daglicht te staan …

Ons land wordt bestuurd door een rariteitenkabinet met als ongekroonde koning de op islamisering gefixeerde marionettenspeler, die te pas en te onpas aan de touwtjes trekt. De oud-premier, die bij zijn kabinetten-kwartet de diepgang van een punaise tentoonspreidde, vierde met zijn ‘vrienden’ zijn verjaardag op Hyves, terwijl het minderheidskabinet zich – met rugdekking van een partij waarin criminaliteit normaal lijkt te worden – installeerde. Ik begrijp inmiddels waarom meneer Blond als eenling zijn partij wil blijven besturen: terwijl zijn volgelingen een brigade oprichten om hondjes te beschermen tegen zinloos geweld, blijken diezelfde volgelingen kampioen te zijn in honds behandelen of ‘zinvol’ geweld. De laatste week vinden vunzige feiten van een in opspraak geraakt Kamerlid hun weg via sociale en alle andere media – wellicht zelfs via Hyves.

Intussen blijkt er een compromis te zijn gevonden: het ontaarde Kamerlid blijft, maar mag geen woordvoerder meer zijn. Een stemloos stemmend Kamerlid? Had meneer Blond zijn ontuchtige apostel ontvriend, dan was er onvoldoende ‘steun’ om de regering (inclusief de hardLeerse minister van Immigratie) te blijven gedogen. Nu hij zijn maat echter niet ontvriendt, wekt hij de indruk met twee maten te meten: bij andere partijen dient men van onbesproken gedrag te zijn – zoals hijzelf (waarbij we voor het gemak de gewraakte rechtszaak tegen hem even vergeten). Een lastig dilemma voor meneer Blond en zijn duitse herder-brigade …

Hoewel men mij niet op Twitter, Facebook of Hyves aantreft, ben ook ik actief op ‘social media’. Op LinkedIn ben ik lid van de groep NEE tegen PVV, waar de acties van meneer Blond scherp in de gaten gehouden worden. Samen met een aantal andere groepen in Nederland proberen we de zich als een virus verspreidende anti-islamstemming tegen te gaan. Hoe groter de groep, hoe meer we kunnen bereiken. Daarom vraag ik alle vrienden die meneer Blond en de zijnen een koud hart toedragen, lid te worden van deze groep, in de hoop een waardig en positief tegenwicht te bieden en wachtend op een politieke kleine blonde dood.

Het wordt hoog tijd dat ik het begrip ‘ontvrienden’ omarm.

Omarm

2 Reacties to “Ontvrienden”

  1. Niet dat ik voor de PVV of Wilders ben…

    Maar nu moet je me toch eens uitleggen wat het verschil is tussen Facebook en Netlog, die jij ronduit gevaarlijk vindt en LinkedIn ?

    Elke nieuwe toevoeging aan beide zijden brengt de social media dichter bij elkaar. Zo had Facebook tot voor kort geen ‘Company’ pages, nu wel… zo bood LinkedIn in den beginne geen ‘vind ik leuk’ aan, nu wel…

  2. Dag Koen,

    Ik ken Facebook niet en Hyves oppervlakkig (via anderen). Ik weet alleen dat er een onderzoek is gedaan naar het aantal jonge meisjes dat via Hyves verleid wordt tot blind daten met een jongen met een leuk profiel …
    Van één meisje weet ik dat ze zwanger werd, 14 jaar oud. Ontdekt via Hyves door een 21-jarige. Het is te simpel allemaal.

    LinkedIn biedt als meer zakelijk medium een ander publiek én meer bescherming: de groepen zijn niet openbaar. Je moet een profiel aanmaken en lid worden van een groep om iets te kunnen lezen. Dat geeft mij een beter gevoel. Maar zodra ook daar een ‘respect’-knop verschijnt, verdwijn ik!

    Hartelijke groet,
    Marjolein

Geef een reactie

