Articles

Kermit de kikker

In Natuur, Taal on 23 mei 2010 by Marjolein Stam getagged: , , , , , ,

In de afgelopen week las ik ergens dat het 20 jaar geleden is dat Jim Henson overleden is. Jim Henson, de maker van de Muppets en van Sesamstraat. Natuurlijk heeft hij nog veel meer op zijn naam staan, maar de genoemde karakters hebben hun welverdiende sporen nagelaten. Welk kind en welke wolwassene kent niet de figuren uit The Muppet Show en uit Sesamstraat?
Pas na het zien van wat YouTube-filmpjes realiseerde ik me dat met Jim ook Kermit is overleden. Immers, Jim leende zijn stem aan Kermit…

Ik had er nooit eerder bij stilgestaan. Kermit, de enige kikker van wie ik houd, is dus al 20 jaar dood! Hoe is het mogelijk dat dat altijd aan me voorbij is gegaan?
Het antwoord ligt vermoedelijk besloten in het ontgroeien van The Muppets – mijn kinderen waren ten tijde van het overlijden van Henson al te groot om nog naar Sesamstraat of The Muppet Show te kijken. Als ik later nog eens wat zag, was het een herhaling die ik dan bij toeval zonder bijgedachten voorbij zag komen.

Toen ik zo’n 20 jaar geleden een grasgroene auto had, die als vanzelfsprekend de naam “Kermit” had gekregen, moesten degenen die mij kennen stiekem lachen. Hoe kon ik in zo’n auto rijden – ik, die werkelijk panisch ben voor kikkers? Waar die angst vandaan komt is ook mij een raadsel; als kind speelde ik met kikkers en toen mijn broertje ze eens in eau de cologne ‘ontkleurde’, was ik hevig verontwaardigd over het aangedane leed. Toch is er ergens een omslag gekomen, want ik ben al zo lang ik me kan heugen doodsbang voor deze groene kwakers. Als ik er eentje zie, stap ik terug of maak dat ik wegkom, al durf ik tegenwoordig vol afgrijzen te blijven staan (mits het dier voldoende afstand van me houdt).

Ooit reed ik vol verwachting naar de vijvertuinen van Ada Hofman, om op de parkeerplaats huilend van angst een kwaakconcert van honderden kikkers aan te horen. Na lang aarzelen begaf ik me naar de kassa, waar ik vroeg “of er toevallig ook kikkers in de vijvertuinen waren?” “Jazeker mevrouw, we hebben er wel 300”, luidde het opgewekte antwoord van de receptioniste. Toen ik zichtbaar schrok, begreep ze dat haar optimisme op zijn minst misplaatst was. Ze voerde nog aan dat ik dan wel 300 kansen op een prins had, maar van het idee een kikker te moeten kussen, stonden huilen en braken me veel nader dan lachen…
Na mezelf 20 minuten moed ingesproken te hebben, ben ik onverrichterzake teruggegaan naar mijn auto, waar achterop trots de naam Kermit prijkte. De tuinen heb ik echter nooit gezien.

Donderdag liep ik via een kort bospaadje langs een vijver en speurde naar dobberdonsjes – mijn benaming voor jonge eendjes. Ik zag alleen wat volwassen eenden en een eenzame meerkoet, tot ik plots tot mijn afgrijzen een kikker hoorde kwaken. Het kikkerseizoen is weer begonnen en dat betekent voor mij oppassen bij elke sloot en niet meer zorgeloos aan de waterkant speuren naar vogeltjes die zich in riet of water ophouden.

Als je al zo lang zonder aanwijsbare oorzaak bang bent voor kikkers, is het extra vreemd om te ontdekken dat de enige kikker van wie je onvoorwaardelijk houdt, al 20 jaar niet meer blijkt te leven. Het leven is minder leuk zonder Kermit, zelfs al wist ik dat niet. De rouw begint nu pas – vertraagd met 20 jaren.
Dag Kermie, ik hield net zoveel van je als Miss Piggie deed. Misschien ben je wel de enige kikker die een prins was en is, omdat je niet kwaakte, geen vieze wratten of bollende wangen had en geen rare sprongen maakte. Kortom: je had geen typische kikkereigenschappen. Je was gewoon een fantastisch groen beest met een echte stem en een prachtige manier om met je mond je stemming weer te geven. Je was Jim Henson en hij was jou.

Het spijt me ontzettend, maar van mij mogen de ooievaars al je levende soortgenoten opeten. Mijn liefde voor de natuur omvat geen koudbloedigen in het algemeen, en zeker geen kikkers.

Geef een reactie

