Articles

Natuurlijk Ameland

In Natuur, Taal, Vogels, Wadden on 29 april 2010 by Marjolein Stam getagged: , , , , ,

Nog een blog op het wereldwijde web. Zit iemand daar op te wachten?
Tegenwoordig is het bijna een voorwaarde dat je een weblog hebt. Gelukkig houd ik van schrijven, dus laat ik beginnen met een korte introductiecolumn.

Afgelopen weekend was ik weer op Ameland – één van de vijf Nederlandse Waddeneilanden, die samen ook wel de TV-TAS worden genoemd. Een mooi ezelsbruggetje voor de volgorde van de eilanden.
De Waddenzee scheidt de eilanden van de kust; aan de bovenkant van de eilanden ligt het Noordzeestrand.
Een wad is een zandplaat die bij eb droogvalt. Daar de Waddenzee niet erg diep is, kunnen mensen al wadlopend alle Waddeneilanden bezoeken. Het is niets voor mij: ploeterend en afziend door en over de wadden wadend je weg zoeken, over drabbige zandplaten en af en toe misstappend in een onzichtbare slenk of geul, waardoor je tot je oksels in de modder weg kunt zakken. Als watje bezie ik het wad wel vanaf de waterkant of vanaf een boot.

Ameland heeft een rijke historie en ondanks dat het eiland niet groot is, valt er veel te zien en te ervaren voor allen die daarvoor openstaan. Overal is natuur, overal is historie. Ik houd van alle aspecten van de natuur en Ameland heeft het allemaal: bos, strand, duinen en weilanden, en niet te vergeten de zee. Bijzonder interessant zijn de buitendijkse kwelders: gebieden achter de dijk die bij eb droogvallen en waar een enorme hoeveelheid vogels van zeer divers pluimage rust of foerageert. Het brakke water laat bij eb een rijkdom aan schaal- en schelpdiertjes en ander zeevoedsel achter; het is dan ook een drukte van belang aan het lopend buffet. Je geniet mee bij het zien van de talloze scholeksters, ganzen, eenden en allerlei soorten steltlopers die hun maaltijd nuttigen.

Hier en daar vind je direct achter de dijk de weilanden. Je ziet er kieviten die buitelend in de lucht de aandacht van hun nest afleiden, grutto’s met hun prachtige bronzen kop en lange snavel, scholeksters, eenden, en duizenden ganzen. Ganzen eten gras en hebben een dusdanig snelle spijsvertering dat ze constant door moeten eten en dus weiland na weiland afgrazen. Ze laten een enorme hoeveelheid poep achter; het gras komt er even snel uit als dat het er in gaat. Voor deze overlast krijgen de boeren een vergoeding van de Provincie Fryslân. Om de stand van de weidevogels te beschermen, krijgen ze ook een vergoeding van € 40,- per nest dat in hun weiland bebroed wordt. Die vergoeding kan aardig oplopen; momenteel broeden er veel kieviten, grutto’s en zelfs een paar kluten in het gras. Om te voorkomen dat de nesten tijdens het maaien per ongeluk vernield worden, beschermen de boeren en mensen van de Vogelwacht en Vogelbescherming deze door ze met een stok te markeren.

Als je van de natuur houdt en er oog voor hebt, kun je het hele jaar rond praktisch dagelijks genieten van de variatie in het landschap en van alle dieren en planten die dat met zich meebrengt. Ik woon in de stad en ben alleen op Ameland als ik naar mijn vriend ga. Zodra het weer het toelaat, maken we ritten op zijn trike en genieten we van al het natuurschoon dat het eiland rijk is. Het verveelt nooit! We houden allebei van rijden, van de natuur, vogels spotten en fotograferen – een ideale combinatie om het eiland en de natuur telkens opnieuw te verkennen. Hierdoor zullen veel van mijn columns over Ameland en haar natuurschoon gaan.

Maar het is niet alleen maar Ameland; de liefde voor talen was één van de hoofdredenen om weer te gaan schrijven. Fotografie is ook een grote hobby; ik houd ervan om foto’s te maken en ik ben erg kritisch over mijn werk: ik wil absoluut geen kiekjesmaker zijn!

Tot zover mijn introductie. Over andere hobby’s schrijf ik in de toekomst.
Ik hoop van harte dat je het lezen van mijn verhaaltjes net zo leuk vindt als ik het vind om ze te schrijven!

Geef een reactie

